Praktik på kirurgmottagningen

Då är jag inne på min andra dag på min 7 veckor långa praktik på Kirurgmottagningen på NUS. Jag känner mig dock inte som en praktikant längre då jag under sommaren jobbat nästan 10 veckor heltid, och sedan några veckor halvtid, men men, så är läget!

Igår gick jag och min handledare Renita runt och pratade med lite folk på avdelningarna om hur vi ska lägga upp min praktik så jag ska få se så mycket som möjligt. Tanken är ju förstås att jag mest ska vara på kirurgmottagningen och lära mig allt här, som jag inte har lärt mig ännu. Under sommaren har jag mest fokuserat på journalskrivning samt hantering av remissvar och journalkopior. Nu ska jag lära mig att göra inremisser, posthantering, kirurg- och endoskopimottagningens inkommande maillåda, receptionsarbetet osv. Jag ska även få vara med sjuksköterskorna för att titta på hur de jobbar med väntelistan.
På avdelningen ska jag få följa en patient från inskrivning till operation, epikris och utskrivning. Sedan ska jag få gå "upp" till Åsa som sitter med diagnosregistrering och så ska vi göra det på "min" patient, och sedan ska jag även få vara med och göra på fler patienter. Diagnosregistreringen är ett av mina mål, som jag hade från LIA 2, att få se mer av, då jag tycker det var så intressant.
Under resterande del av dagen så har jag skrivit in provsvar och skrivit journalanteckningar.

Idag började dagen med det vanliga tisdagsmötet med avdelningschefen. Läkarsekreterare, sjuksköterskor, undersköterskor och stomiterepeuten samlas varje tisdag morgon och tar upp det som behövs tas upp. Efter det har jag och Renita börjat gå igenom dokumentöverföringen, det fanns dock inte mycket där. Dokumentöverföringen finns i programmet Lotus som är mailsystemet, där kan man skicka epikriser, anteckningar osv, på patienter, mellan de olika klinikerna och vårdcentralerna och sjukhusen i länet. Vidare efter det har jag skrivit journalanteckningar medan Renita varit på utbildning i tre timmar. Efter lunch har vi skrivit in patologi- och cytologisvar samt kontrollerat om det fans något i kirurgens och endoskopins e-postlåda (den som patienter mailar till), vilket det inte fanns. Renita har slutat tidigare och jag fortsätter skriva journaler till 16.30. Min arbetstid är 07.30-16.30. De dagar jag ska vara med i kassan blir den 07.00-16.30 och då kan jag få gå hem en halvtimma tidigare en annan dag. De andra får det på sin flex då de får jobba lite längre.
Nu ska jag återgå till mitt skrivande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0